Lifestyle

De vele gezichten van Samuel Fosso

Zwarte vrijheidsstrijders

Dat Fosso zich uitdost als ritueel ceremoniemeester is at zijn werk bepaald geenuitzondering. Het verkleden ligt aan de basic van al zijnfoto’s. Wat begon met de kleine zelfportretten voor zijn grootmoeder, werden nadrukkelijk geposeerde zelfportretten waarop Fosso zich steeds vaker ging verkleden, inuniformen enkleder drachten. Sinds de jaren negentig maken zijnfoto’s vaak politieke statement. Zie de serie’African Spirits’ (2008), waarvoor hij zichzelf fotografeerde als zwarte vrijheidsstrijders en politieke leiders die opkwamen voor gelijke rechten, zoals Nelson mandela, Martin Luther King, Aimé Césaireen Malcol. Dat is ook de reden waarom ik op deze serie het meest trotsben. Zonder hun streven naar gelijke rechten zou ik hier niet hebben gezeten, ze hebben bepaald wie ik bengeworden. ”

Instead, the rider dies the independence of the African landen, Maacte Fosso Oc Zelf Portraitten Ars Mao. Die moetenwe niet als holdenverering zien, zegthij.  Hij is dekeizer van Afrika. Chinese machthebbersbepalen de toekomst vanAfrika. Eerst waren we blij, nu pakken ze onze banen af ​​en erger nog: ze nemen alle grondstoffen mee en halen het continentleeg. , Vandaar dat ik dit Concept rondom het leeghalen van Afrikabedacht. “

Strijders voor gelijke rechten worden in de expositie geplaatst naast Mao en het iconische Le Chef qui a vendu l’Afrique aux colons, Waarhet stereotype vaneen foute leider in zijn luipaardvel in een stoel zit, met een dure handtas, zonnebril en knal rodeschoen en. Fosso maakte die foto in 1997 voor Tati, een goedkope Fransewarenhuisketen. De foto is net als bij Mao een manier om commentaar te geven op dekolonisatie. Dat commentaar zie je ook bij de serie’Allonzenfans’ uit 2013, waar hij zichzelf als Soldaat tijdens de Eerste en Tweede Wereldoor logportretteert.  ik hoef daar de geschiedenis niet mee teherschrijven. Er valt namelijk niets te herschrijven, want deze geschiedenis was er altijd al, alleen was er geen aandachtvoor. Den van de Franse gesneuvelde Soldaten enorme bedragen kregen, kregen de nabestaan ​​den in de kolonies bijnaniets. Ook werden die Soldaten vaak naamloos begraven, er werd geen moeite gedaan te achterhalen wie ze geweest een gezicht aan hetverleden. Als een foto van zo’n Soldaat eenmaal in een Museum hangt, gaan mensen er vragen over stellen. “

The Een van zijn meest aangrijpende en persoonlijke series is “Mémoi red’unami” (2000). Hierop zie je Fosso naakt, zich verstoppend, kwetsbaar enangstig. De foto’s brengen de laatste momenten in beeld van het leven van zijn vermoorde buurman, een vriend van hem: НDie serie heb ik gemaakt uit schuldgevoel, omdat ik hem niet konhelpen. verstopte me, omdat ze anders mij ook zoudenvermoorden. Ik heb willen bassleggen hoe ik denk dat het toen isgegaan. Het is om de herinnering aan mijn vriend levend te houden, en ik vind het belangrijk dat dit verhaal verd

geluk en ongeluk, plezier en angst

Terwijl Fosso zich elke keer omtovert tot een ander personage, iseré énserie die afwijkt van die opzet: In’Sixsixsix’ (2015) plaatst hij een ritsselfies in close-up naast elkaar, waarin hij in steeds wisselende gela aan menselijkeemoties. De titel verwijst naar het getal van de duivel, naar ongeluk, naar de tegenslagen die hij tot nu toe in zijn levenondervond.

“Mijnzelfportrettenmoet je niet zien als een poging mezelf te vinden”, zegthij. Ik wil verhalenvertellen. Het begon met foto’s om te laten zien hoe het met me ging, het werden grote historische verhalen, of de verbeelding van historisch belangrijke figuren, tot odes aan mijn vriend engrootvader. ze me na alle tegenslagen de moed geven om door te gaan metleven. “

De vele gezichten van Samuel Fosso

Source link De vele gezichten van Samuel Fosso

Back to top button