Lifestyle

Vijftigste Film Festival Rotterdam opent met virtueleborrel en wrangkomische “Rider of Justice”

Nade opening film Justice rider van het vijftigste The Rotterdam International Film Festival (IFFR) was at the forefront of naborrel. eenvirtuele lounge vanwonder.me weliswaar, virtuele kringetjes het glashieven waarzo’n honderd bezoekers vanafde sofa. Geen gesponsorde gin-tonic, maar een biertje uit eigenko elkast.

De nieuweartistiek directed by Vanja Kaludjercic, die samen met zakelijk directeur Marjan van der Haar via een video het filmfestival opende, moest vorig jaar twee weken na haar komst in Rotterdam al in lockdown in haar nog niet gemeubileer dewoning. Zij ervoer haar eerste jaar als een decennium, bekende ze, met talloze opzetjes, versies en blauwdrukken die in de prullen bakkonden. Uiteindelijk werd deze jubileumeditievanIFF Rintweeënge splitst. Het eerst deel van 1 tot 7 februari vindt plaats onder het zwartste Scenario: volledige lockdown. Dat staat in het teken van de – virtuele – filmmarkt, devaste filmcompetities en een aantal Festival favorieten: samen zo’n 45 speel films. Van 2 tot 6 juni wordt het jubileumgevierd. The Heteerste IFFR in 1972 was the night of June.

Film Festival-Director Vanja Kaludjercic sprak op video een welkomstwoord uit vanuit een legebioscoopzaal.

Photo IFFR

Kaludjercic eersteopeningsfilm geen onvertogen woord, zo bleek na afloop tijdens een rondje buurten in de virtuelelounge van wonder.me. Dat was 12 years old: IFFR opent van oudsher met eeneigen première, eenriskante of the zelfs deprimerende arthouse film. Kaludjercic koos het wrangkomische Justice rider Meet coryfee Mad Mikkelsen and the movie dies at de Deense bioscoopdraaide in November. Een wijze keus: andere filmfestivals openen met’crowd pleasers’ om de stemming erin tekrijgen. Wel kan je nu mopperen dat er zo niets meer valt te mopperen over IFFR opening film.

Filosofische wraak expeditie

Justice rider Van Anders Thomas Jensen is the far right of Marx (Mikkelsen), a far right philosopher and a far right soldier. Als Markus vrouw overlijdt bij een treinongeluk is softwareontwerper Otto (Nikolaj Lie Kaas), die zijn stoel aan haar afstond, namelijk overtuigd dat het eigenlijk een aanslag betrof op een kroongetuige tegen. Statistisch kan dat niet missen, berekent Otto software supports patroon herkenning.

Lees ook Mag ik hier wel om lachen?

Terwijl de lichamen zich opstapelen, weet Justice rider Span, wrange humor en een vleugje ontroering virtuoos te Combineren met een meditatie over causaliteit, toeval en wonderen. wat wij’toeval’noemen, louter een gebrek aan informatie over causale ketens die op een zeker punt samenkomen? Ict’er Otto gelooft rotsvast dat we causaliteit ooit volledig ontrafelen, maar het aantal ketens is one indig. Als wij zien hoe subtiel die ketens van oorzaak en gevolg soms in elkaar grijpen, ervaren we dat als een wonder. Ons brein kan niet anders: dat zoekt immers patronen, wil toevaleli mineren.

Dat maakt film zo bevredigend; daar bestaat geen toeval, want elke causale keten werd gesmeed door een filmgod, hier schrijver-regisseur Anders Thomas Jensen. Meet zijn diabolische wendingen laathij Justice rider eens te meer zien wat de Deense film zoveel beter maakt dan de Nederlandse: ijzersterke, gewaagde scenario.

Vijftigste Film Festival Rotterdam opent met virtueleborrel en wrangkomische “Rider of Justice”

Source link Vijftigste Film Festival Rotterdam opent met virtueleborrel en wrangkomische “Rider of Justice”

Back to top button