Lifestyle

Wynton Marsalis: “Jazz is a metaphor for democracy.”

Wynton Marsalis met jazz at the Lincoln Center Orchestra in Concertgebouw. Een avond vol traditie: de bigband maakte grote sprongen door de tijd met uiteenlopend repertoire van’giganten’uit dejazzgeschiedenis. De Amerikaanse jazztrompettist Wynton Marsalis was the perfect gastea visit. “Jehoort traditie, maaróó kwatwenudenken.”

Wynton Marsalis (New Orleans, 1961) bewaart er nog een mooie herinnering aan, die twee avonden in’een van zijn favouriete Concertzalen van deweald’. Maar, beltelt hij via beeldscherm vanuit zijn huis, ⁠ toen we na die show terug in New York kwamen, was optreden voor ons ookvoorbij. Het virus verspreidde zich rap en alles ging hierdicht. Ennu is erzoma areen heel jaar verdwenen.

Pianist Ellis Marsalis at zijnvader overleading in April. Hij was a tachtiger and had veel gezondheidsklachten en kreegcorona. New Orleans verloor da armee een toegewijde jazznestor die zijn zes zoons, onder wie Wynton en zijn oudere broer, saxofonist Branford, groot has gebracht met jazz. “Mijn vader overleed als de jazzman die hij was: relaxed en bescheiden”, vertex Wynton Marsalis. Н toen ik klein was, trad hij op voor slechts een handvolmensen. Hij bleeftraditionele jazz koesteren, al was dat misschien lang niet zo populair en verdiende hij er maar weinigmee. Daarom heb ik volle zalen nooit voor lief genome. niemand zie, weet ik: publiek is eenzegen. “

Marsalisheeft zich als Artistiek leider van het Jazz dit jaar behoorlijk schrap moetenzetten at Lincoln Center in New York. “Onzedrie concertzalen zijn gesloten en er zijn nauwelijks inkomsten”, resumer thij. Het zwaarste valt hemhetzoekennaar financiëlesteun. Een vernederende rol, vindthij.  Maarhet is ookleerzaam. Gelukkigontvangen We devour steunbetuigingen. ”

Virtuele alternatieven

Nauw contact houdt hij met the zijn big band van het Jazz at the Lincoln Center. Nu er geen tournees meer zijn heeft Marsalis zich met de muzikanten vol overgave gestort op virtuele alternatieven, van Concerten en muzieklessen tot blogs en van een Summer jazz camp voor muzikanten van allerlei level totkerst shows. “Ikhudniet van stilzitten”, zegt hij lachend. “Enie deereenwil actief blijven.” Zo dooft de creatieve vlam niet: “Als vrienden steunen weelkaar. We zoom. De jonkies plagen deouderen.’Zeg! Je blijft toch niet thuis zitten uit angst voor Covid. muziek maken’. ”

I met the Detroit Symphony Orchestra at a concert by Wynton Marsalis Virtuele.  Dan zullen we weer op drie Meter van elkaar gaanoptreden. Ja echt! Dry meter! ”Aan destreams met publiekthuis op debank at Marsalis’s“ bijnagewend ”. Gelukzalig herinnert hij zich een Outdoor tour In Het Najar. Н ruim opgezette buitenconcerten, naast een Museum opeen parkeerplaats met publiek en muzikanten op afstand vanelkaar. We werden elkeweek getesten moesten at onze bubbelblijven. It was done. Huns car Demensen Luis Taden. Oh, Wat was Hetkoud! Thermo Onder God On Da On Zepacken, Ha, Ha. Maar wat waren we ongelofelijk blij en energyeel ook wel dat we kondenspelen. ”

“Swing betekentruimte laten aan anderen, net als in een democratie”

Marsalis is a jazz expressive soloist, Marsali’s modernist and hij nooitgeweest. Art Blakey’s jazz messenger Sins High Op Gina Ahatiende debut will play the traditional Jazz New, Leven Rambin in Bresen. Zo eert hij op vele albums de muziek van Louis Armstrong, Duke Ellington, Dizzy Gillespie en Wayne Shorter. Ook zijn eigenwerk is a Bethlist interessant. Zijnnieuwe album Democracy!Suite sluit aan op Blood on the field (1994) over de slavernij en Everphone key lowdown (2018) More than American deracial everhoudingen.met Democracy!Suite hebben Marsalis en zijn septeteen Elegant emotional snapshot gemaaktvan een onrustig jaar waarin een onbekende ziekte, de Black Lives Matter-beweging en tumultueuze Amerikaanse verkiezingendo minerden.

Metafoor

Soms schaaft hij jarenlang aan zijn muziek, maar Democracy!Suite kostte hem, van schets tot de uiteindelijke Arrangementen, drielockdownweken. Нons land komtovereen getgevoel met dat at de jaren zestig, zeventig. Ik wilde het gevoel van vrijheid uit die tijd verweven met wat er nu allema alspeelt. “

Jazzmuziek is the perfect metaphor for the Forum for Democracy, zegt Marsalis. “The basic vanonze muziekligt of het verlengde van onzelevens. Jazz gaat om improvisatie, je hebt het recht te spelen wat jewilt.” Maar, zegt hij met nadruk, “hetmoe ilijkste is a swing. Dit betekent ruimte delen metanderen. Op eenzelfde manier vraagt ​​democratie steeds aanpassingen, de variabelen veranderen en niemand wil graag ruimtedelen.

De beperkte bewegingsvrijheid heeft veel op scherp gezet, vindt de jazztrompettist. Gevraagd naar de Amerikaanse jazzscene, schudt hij zijnhoofd. Н, Het is in the worst of situations. Jazzclubs are watching te blijven, muzikanten hebben geeninkomsten. We are Louis Armstrong’s educational institution, Louis Armstrong’s musician Kunen Verde. Heaven at Len It Het Juni Ein Miljon Dollar Onder Louis 900. Welweer zelf zouden inkomsten zouhebben who met us in September. No way –Het is juistnog zwaarderge worden. Iedereen probert te overleven door van alles teverzinnen. ”

We moeten volhouden, houdt hij zijn orkest en stafvoor. Нn we steeds opnieuw creatief proberen te zijn en laten we blij zijn dat we kunnenwerken. Dit vereistopofferingen. Buig je hoofd, de tijd are ernaar. Alleen dan zullen we misschien okézijn, als dit allemaal voorbiji.

Wynton Marsalis: “Jazz is a metaphor for democracy.”

Source link Wynton Marsalis: “Jazz is a metaphor for democracy.”

Back to top button